2010年10月12日星期二

胶片,胶片,我爱你 (6) -- Fuji RDP 100

很高兴第3卷胶卷终于带给我惊喜——Fuji RDP 100。由于每张片子都拍得十分小心,所以出片率高出我自己的平均数,太高兴了。下面贴的片子,除了用photoshop把扫描扫入的灰尘、纤维等杂物去掉和缩小外,没有其他的PS. 很高兴曝光正确,对焦正确,景深基本正确。^_^

为了突出胶片的优点,把数码和胶卷同一场景做对比。


Peggy's Cove, Nova Scotia
-.我拍的胶卷.- View Large

Peggy's Cove
-.我用小DC拍的数码.-


St. Lawrence, Nova Scotia
-.我拍的胶卷.- View Large

St. Lawrence @ Cape Breton
-.70拍的数码.-


Chéticamp, Nova Scotia
-.我拍的胶卷.- View Large

@ Chéticamp, Cape Breton
-.我用小DC拍的数码.-


Confederation Bridge, New Brunswick
-.我拍的胶卷.- View Large

Confederation Bridge @ New Brunswick
-.我拍的数码.-


Hope Well Rocks, New Brunswick
-.我拍的胶卷.- View Large




-.我拍的胶片,这张曝光没有70的好.- View Large

Hopewell Rocks @ New Brunswick
-.70拍的数码.-


Fundy National Park
-.我拍的胶卷.- View Large

Fundy National Park @ New Brunswick
-.70拍的数码.-


Point Wolfe, Fundy National Park
-.我拍的胶片.- View Large


Digby
-.我拍的胶卷.- View Large

Digby
-.70拍的数码.-

================================================================================
下面3张则进行了较多的PS,我发现我在低光的情况下,曝光还是没有很好的掌握,不知道有谁能分享一下经验。



-.这张无论是曝光、景深、还有构图,都不够准确。后期做了Shadows & Highlights 和 Exposure的调整。.- View Large


-.原图.-



-.70这张数码从构图、曝光、景深...全方位地把我远远抛离了.-


Booth's Rock Trail lookout
-.这张曝光不准确。后期做了Shadows & Highlights 和红颜色的调整。颜色调整纯粹是因为个人喜爱重口味。.- View Large


-.原图.-


Booth's Rock Trail lookout
-.这张曝光不准确,锐度也有问题,不知道是不是扫描的问题。后期做了Shadows & Highlights, 红颜色的调整还有就是锐话。颜色调整纯粹是因为个人喜爱重口味。.- View Large


-.原图.-

Rock Lake Lookout
-.我用小DC拍的数码.-

(全文完)

9 条评论:

2in3 说...

qq做功課好認真呃~而且進步到正片了!

QQXK 说...

梁同学,除了认真,我的功课你觉得里面的质量如何啊?指点几句吧~~谢谢!!

2in3 说...

質量好不好我已經沒有發言權了,數碼啦正片啦現在都離我很遠了。。玩兒的東西,自己喜歡就好了。。其實我看妳用小DC拍得也不錯呃,還有我喜歡的黯角

Teamfortress 说...

我看不出来胶片DC谁更好。完全在拍摄者自己的水平以及后期。胶片在其制作过程本身已经“加了味道”了,数码加什么味道全在于自己,当然也可以用工厂给你的“缺省”味道,这个味道往往不如已经开发上百年的胶片。自己喜欢拍啥就拍啥,不必靠对比来说明自己的正确与否。片子的内容才是唯一重要的。

(动态宽容度数码还需努力,不过有物理或者数码GND的帮助下,这个并不能成为影响出片的主要因素。)

QQXK 说...

哈哈,一看就知道Henry偏心数码的。
对于我来说,如果不用PS都能出好片,那是最完美的。胶片有时候就能满足我这种懒人. ^_^ (对不起,让Henry再一次看不起啦!^_^)

Teamfortress 说...

我一直没说过数码比胶片好啊。我认为同画幅下两者已经没有质的区别。区别的只是使用它们的人。与其把精力放在比较孰好孰坏上,不如多研究拍摄的内容。至于说是否PS,胶片本身是加了味的,就如你在数码机上设定风光模式,甚至还可以设定加饱和,锐度等等,拍出来的片子也不要做多少PS了。我从来没有劝说身边玩胶片的朋友玩数码,不过像你这么整天价喊胶片比数码好的,我还是站出来平衡平衡下哈。

QQXK 说...

Henry说得有道理“不如多研究拍摄的内容”!

澄清一下:我一共只说了1次胶片比数码好话,就是这篇blog了。其他的,我都是说“胶片啊,我爱你”那些肉麻的话,可是并没有贬低数码哦 ^_^

说实话,数码的好处路人甲都知道啦,我只是在我的小角落喊2句胶卷好都被批,还让不让人活了

70有天还嘀咕了句,说胶片浪费钱,被我听到了 T_T

silentworld 说...

Hi QQ, the scans from RDP looks quite good! Since the file you uploaded is relatively small, I can`t tell too much about the resolution but at least I can tell that your scanner did a great job on the color side. It looks like "slide film". ;-)

It is really helpful that you compare the film images with the digital images side by side. The difference between the two mediums is consistent with my feeling in the past. Comparing the two versions you posted, I feel that the color from slides are more pure and more attractive than the digital. Digital photos seems often have an overall yellow color cast and I am not sure how easy to process the digital file to produce the great color that slides give us right away. Color is actually one of the biggest reasons that I haven't switched to digital (another big reason is the fun to play with all those good, old cameras ;-) )

Some of the negative films are pretty good as well and should be worth trying. Kodak will replace its existing Portra 400 VC and NC with a finer grained Portra 400 film, which will be available this Nov. Based on the link below, this film is quite promising.

http://www.twinlenslife.com/2010/09/morning-has-broken-220-400h-vs-35mm.html

I just sent the film out for processing yesterday and should get it back today. I shot some 120 slide film this past weekend (first time this year) and look forward to seeing how it worked out. I still have a couple of rolls of 120 in the camera and hopefully i can get it finished this weekend.

Well, you and 70 are also welcomed to join us for fun. For me, I are not interested in doing photography just for the sake of photography, so I am not that interested in doing classic shots, copying the masters. Instead, I do it to document my experience, feeling and fun time, so I would have to have some fun first. I guess you may have the same vew .

By the way, if you do more film stuff, considering getting an old manual focus camera and lens as well. They are really cheap now and wonderful to use.

silentworld 说...

By the way, I saw your new posts on your blog about the few more RDP shots that you are not happy with. For the first interior shot, I think the problem is that you used wrong film for that shot. Slide has a narrow dynamic range and it will not be able to capture the dark interior and the bright exterior light in the ceiling at the same time. If you use a negative film and exposure for the shadow (interior), the result would be much better. With a good quality negative, you should have a pic with similar exposure quality to 5d ii. This is why you need two camera body, one with the slide and the other with negative. ;-)

As to the last two, I am not sure what happened. Again, I am wondering if it is possible you underexposure the scene a bit. It may not be the best situation for slide as well. The clouds could be potentially 3-4 stop over the forest below so if you use center weighted meter you will likely under-exposure the forest, which could make the color dull.